top of page

Kan en kobling være revolutionerende?

For en lille uge siden, kunne den nye danske producent PerfectTrains endelig offentliggøre at den helt nye Q-kobling nu var på lager. Dette medførte en hvis spænding, for dels havde undertegnet fulgt projektet nøje og dels var der blevet forudbestilt et par pakker.

Q-koblinger - foto: PerfectTrains Og ganske vidst, så gik der ikke længe inden at der kom besked om at jeg kunne hente en pakke i den lokale pakkeshop. Jeg må indrømme at det var med en hvis forventning at pakken blev åbnet, for selvom at der i grunden er tale om et forholdsvis simpelt produkt, så er der ikke desto mindre tale om et produkt, som lyder til at løse et af de store irritationsmomenter som man oplever på modelbanen, Nemlig strømudfald. De fleste kender det nemlig, enten så flimre lyset i vognene, ellers så går lokomotivet i stå et sted på strækningen. Der er idag andre måder at løse disse problemer, en af dem er en såkaldt powerpack, der dog kan være problematisk at få indbygget, især i lokomotiver, hvor man også gerne vil have plads til en god højtaler. En anden er en af de utallige strømførende koblinger som findes på markedet, der dog alle har deres ulemper. Dels er de ret besværlige at installere og dels, så kan du for det meste kun koble med sig selv. Strømførende koblinger der kan koble med andre typer koblinger, er efter min erfaring dog særdeles dårlige til at give en stabil forbindelse. Q-koblingen derimod giver fordelene med "fælles" strømoptag, uden at man låser sig fast til en specifik kobling, og dermed ofte en fast oprangering.

Q-koblingen - foto: PerfectTrains Q-koblingen derimod, virker om en såkaldt stang-kobling, uden bevægelige dele. På hver side af NEM-skakten monteres en metalplade, hvor der er på loddet en ledning. "Armene" på koblingen klemmer således ind på disse plader og skaber forbindelse. Dette betyder at en enhed der er forberedt til koblingen, stadig uden nogen former for problemer, stadig kan benytte enhver anden NEM kompatibel kobling. Ligeså kan Q-koblingen koble med enhver enhed med NEM-skakt, uanset om denne er forberedt eller ej. Dog er der selvfølgelig ikke den strømførende funktion, hvis enheden ikke er forberedt. Mine første enheder der var forudvalgt til denne kobling, er to Roco skærvevogne. Valget er faldet på disse, da jeg har et par danske troljer under opsejling, men to akslede motorenheder er berygtet for at være særdeles berygtede for at gå i stå. Dels er der ikke meget strømoptag i to aksler og dels er der ikke meget vægt i sådan en lille maskine. Tanken er derfor at skærvevognene kan fungere som ekstra strømoptag, uden at jeg låser mig fast til at troljerne kun kan kører med disse. Med koblingerne er der en kort, men dog meget udførlig vejledning. Hver pakke indeholder desuden kontaktplader til tre vogne og to koblinger. Således kan der i en pakke, sammenkobles tre enheder. Da hver pakke har en vejledende udsalgspris på 149,- er der således tilmed tale om en særdeles god pris, i forhold til alternativerne.

Kontaktplade med ledning

Første skridt er at montere ledninger på de små kontaktplader. Dette virker ved første øjekast som en rigtig l**** opgave, men det gik MEGET nemmere end forventet. Ved at montere pladen i et krokodillenæb, gik det som en leg, med først at lave en lodde ø, og dernæst monterer ledningen. Dernæst skal pladerne monteres på nemskakten. Til dette benytter jeg mig af "Loctite Super Glue Precision Max", som jeg finder i min lokale Rema 1000. Jeg sliber let på indersen af pladen og NEM-skakten, for den bedste klæbeevne, ifølge manuallen er dette dog ikke nødvendigt. Også dette trin er rigtig let og da pladerne har præcis samme længde som en NEM-skakt og har en lille bukket kant, så er det en leg at få pladen til at sidde det helt rigtige sted.

Monteret kontaktplade

Undervejs, skal man være lidt vågen angående lednings føring. Dels skal man helst ikke have alt for meget ledning og dels er der forskel på om man kører 2-skinne eller 3-skinne. Hvis man kører 2-skinne som mig, så skal man nemlig sørge for at "krydse lednings forbindelserne, da disse også krydses i koblingen. Men der er finde diagrammer over dette i vejledningen. Da jeg har to vogne, har jeg forsøgt mig med to forskellige fremgangsmåder. Nemlig dels at fører forbindelserne op i vognen, til eventuelt senere brug til lys og dels, kører alle forbindelser i undervognen. Den første er ikke nødvendig på disse vogne, men da ligende vogntyper har lys armaturer, så blev løsningen prøvet af.

Vogn med forbindelse i "vognkasse"

Vogn med forbindelse i undervogn. Bemærk at begge eksempler er før "camouflering" af de nye installationer. I forbindelse med installation af koblings systemet, så er der naturligvis også installeret strømoptag. Til dette har jeg brugt strømoptag for ESU, men flere forskellige og måske bedre typer, findes på markedet.

Da koblingen har flere "blanke" dele, så frygtede jeg at dette ville være skæmmende. Dog må jeg erkende at dette ikke rigtig er tilfældet. Alligevel har jeg forsøgt med med at udøve "camouflering" på selve koblingen. Dette har jeg gjort ved at male koblingen samt kontaktplader med sort grunder, for derefter at "skrave" de steder hvor der skal være kontakt blanke igen.

Sammenkoblet vogne

Koblingen kobler lige så tæt sammen som en kortkobling, hvilket er rigtig lækkert og det er efter test kørsel ikke mit indtryg at den forringer køreegenskaberne på nogen som helst måde. Måske netop på grund af at den benytter det eksisterende NEM system. Alt i alt er der tale om et billigt produkt, som i den grad forbedre køreoplevelsen. I dette tilfælde er der benyttet godsvogne, men der skal helt klart indkøbes flere koblinger, så også personvognene kan få en tur. Imens vil disse skærvevogne, holde og vente på baneafdelingens nye troljer. Til overskriftens spørgsmål, vil jeg helt klart sige ja! For selvom der er tale om en lille ting, så er der tale om et produkt der ikke blot løser problemer, men også gør det nemt for den enkelte entusiast.

Sammenkoblet vogne

Koblingen er i skrivende stund ikke længere til salg, da der var tale om et "forsalg" til dem som har fulgt med i projektet via nyhedsbrev m.m. Den officielle release dato er dog lige om hjørnet, da det allerede er d. 3. marts, hvor PerfectTrains også vil være at møde hos Lokdoc, hvor koblingen præsenteres. Desuden kan det informeres at PerfectTrains også afholder loddekurser, hvis ikke man mener at ens evner skal finpudses, inden en ombygning. Se mere om dette og præsentationen på deres hjemmeside:

Klik på logoet for at besøge PerfectTrains Vi ønsker PerfectTrains tillykke med deres første "rigtige" produktion og held og lykke med salget!

Klik for at forstørre billeder - Foto: PerfectTrains

Bedømmelse: Funktionalitet

(5 stjerner gives, da produktet har en fantastisk ledeevne) Mobilitet

(4 stjerner gives, da er kompatibelt med NEM-systemet, men at der er stadig tale om en stang-kobling, der IKKE kan benyttes med afkoblings skinner) Udseende ​​

(4 stjerner gives, da koblingen er lidt mere "klodset" end en almindelig stang-kobling, dette skyldtes dog at der skal være plads til ledere. Samt de blanke dele) Installation

(5 stjerner gives, da koblingen er meget nem at installere i forhold til alternativerne)


Udvalgte blogindlæg
Seneste blogindlæg
Arkiv
Sorter efter tags
Ingen tags endnu.
Følg os
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page