top of page

Smukt håndværk fra Rumænien

Noget som jeg personligt syntes er spændende, er at gå opdagelse i de udenlandske små producenter. Disse har nemlig ofte et meget spændende udvalg, med meget specielle modeller. En af dem jeg er faldet over er rumænske Wespe Models, som dette blog indlæg vil omhandle.

Wespe Models - Ward LaFrance M1A1 6x6 Heavy Wrecker

Jeg faldt faktisk over Wespe Models ved et tilfælde, men blev hurtigt opslugt af deres katalog, der omhandler flere skala, men er særdeles udbygget i H0-1/87 skala, især når man tænker på at der er tale om en små producent. I deres sortiment fandt jeg et par tyske Flak kanoner (20mm FLAKVIERLING SdAnh 52) af samme type som man finder på Liliputs flak vogn (L336616 Flak). Disse var dog istedet monteret på en trailer og med beskyttende panserplader, men da der dels var tale om et byggesæt (Resin), og dels at min Liliput flak vogn manglede sine kanoner..... Så røg der fluks et par ned i indkøbskurven. En sådan kanon står i 10.26 euro, hvilket ikke er så skidt, taget i betragtning af hvor mange støbninger der egentlig er i sådan et sæt.

Wespe Models - 20mm FLAKVIERLING SdAnh 52

Der udover fandt jeg nogle Torpedoer og Miner, som jeg forestiller mig at bruge som vognlaster. En pakke med tre torpedoer som byggesæt står til 3 euro, og et sæt med 10 miner, fordelt på to typer står til 2.20 euro. Det vil jeg kalde billigt! næsten for billigt! og da Wespe Models samtidig generelt har 2 ugers leveringstid, så blev jeg lidt betænksom. Med det røg i kurven, for det skulle nu prøves af. De fleste af deres modeller kan også fås i færdige udgaver, men jeg valgte byggesættene. Og sørme om der et par uger senere ikke kom en pakke fra Rumænien, men selvom jeg glædede mig at pakke den op, så kunne jeg dog konstatere at jeg ikke var den første! pakken samt indhold, var nemlig indhyllet i gul tape fra SKAT. Jeg har lige siden spekuleret over hvad man dog indsmugler fra Rumænien, men kan dog samtidig konkludere at der ved modeltogstilbehør ikke er tale om smugleri, og alt indhold var pænt pakket sammen igen.

Det rå byggesæt af flak kanonen, som det modtages.

Jeg skulle ikke kigge længe på de ankomne sager, før jeg blev imponeret over kvaliteten. Støbningerne er rigtig flotte, lige og uden små bobler. Der var små, men let forståelig vejledninger med og det hele var generelt bare lækkert. Og efter at have samlet kanonerne og monteret disse på vognen, kunne jeg også konkludere at det var lige så nemt at samle, som det så ud til på tegningen. Jeg er ikke normalt typen der strøger om mig med roser, men denne gang var der ingen tvivl! Wespe Models måtte kontaktes, for det her virkede som et foretagende med engagement og evner og min begejstring ville jeg lade dem vide. Samtidig spurgte jeg ind til virksomheden, da jeg ønskede at sprede ordet om deres eksistens blandt de danske modelbyggere.

Wespe Models - Sæt med 10 miner

De kunne fortælle at virksomheden blev stiftet for 22 år siden og nærmere fungere som en non-profit forening, som håber på at skabe indtægter ind til videre udvikling af deres modeller. Samtidig viser det sig at deres leveringstider skyldtes at modellerne først produceres når de bestilles. De fortæller ydermere at de er glade for mine intentioner, og rigtig gerne vil høre om der er nogle modeller som vi går og ønsker os, da det muligvis kunne være en mulighed at det kunne komme i produktion. Personligt tænker jeg at der nok mest er tale om materiel tidsmæssigt omkring 2. verdenskrig, da det er den periode de arbejder med. Men opfordringen er hermed givet videre og hvis nogle sidder med en ide, så skriv den i kommentar feltet her under indlægget eller send en mail, så skal vi nok samle ideerne og ønskerne sammen og viderebringe dem. Muligvis vil vi lave specielle indlæg om disse ideer, for at undersøge interessen for dem. Over alle omstændigheder. så vil jeg opfordre til at man lige tager et kig ind på deres hjemmeside, for der er mange spændende sager. Bl.a. Pansertog.


Udvalgte blogindlæg
Seneste blogindlæg
Arkiv
Sorter efter tags
Ingen tags endnu.
Følg os
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page